Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Asiakaskysely paljastaa: Pirkanmaan edullisimmassa uimahallissa on korkean käyttöasteen vuoksi riittämättömät pukutilat

Nokian kaupungin uimahallin asiakastyytyväisyyskyselyyn vastattiin 9.4.-30.4.2018 välisenä aikana kaupungin nettisivuilla. Kyselylinkkiä jaettiin myös kaupungin sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn saatiin 75 vastausta, joista 63 oli naisia ja 13 miehiä. Suurin osa vastaajista oli nokialaisia, jotka käyttävät uimahallia joko kerran viikossa tai useammin. Vastaajista 55 oli työssäkäyviä ja loput eläkeläisiä, koululaisia, opiskelijoita tai työttömiä. Asiakkaita pyydettiin arvioimaan uimahallin palveluita asteikolla 0 - 5, jossa 0 = Ei kokemusta 1 = erittäin huono 2 = huono 3 = tyydyttävä 4 = hyvä 5 = erittäin hyvä. Uimahallissa käydään useimmiten perheen kanssa tai yksin. Myös erilaisissa harrastus-, ohjaus tai valmennusryhmissä käydään paljon. Uimahallimaksu vaikuttaa vain 17 vastaajan osalta uimahallin valintaan ja lippujen hintoihin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Nokian uimahallin hinnat ovat edelleen Pirkanmaan seudun edullisimmat. Uimahallin asiakaspalvelu ja laitoshuoltajat saivat arvosanan hyvä, ja uimahallia pidettiin siistinä. Vastaajilla oli vain vähän tai ei ollenkaan kokemusta kaupungin ohjaus- ja palvelutoiminnasta. Ohjatut vesijumpat saavat kuitenkin avoimissa vastauksissa kiitosta. Kahvioon ja lipunmyynnin asiakaspalveluun toivottiin puolestaan lisää henkilökuntaa, sillä toisinaan asiakkaat joutuvat odottamaan palvelua. Ylivoimaisesti eniten uimahallin palveluista etsitään tietoa kaupungin nettisivujen kautta, mutta myös paikallislehti ja sosiaalinen media tavoittavat asiakkaita. Yli puolet vastaajista pitää uimahallin tiedotusta hyvänä tai erittäin hyvänä. Vain kuusi vastaajaa piti tiedotusta huonona tai erittäin huonona. Suurin osa vastaajista suosittelisi uimahallin palveluita muille käyttäjille. Uimahallin käyttöaste on korkea ja kapasiteetti ei vastaa enää täysin nykyistä käyttöastetta. Tämä näkyy myös asiakastyytyväisyyskyselyn avoimissa vastauksissa. Pukutilat koetaan riittämättöminä ja vapaata uintitilaa kaivataan enemmän sekä kunto-, että terapia-altaaseen. Myös uimahallin aukioloaikoja toivottiin pidemmiksi. Uimahalli tarjoaa tilat lukuisille vesiliikunnan harraste-, ja kilparyhmille. Liikuntapalvelut vastaa myös koululaisten uinninopetuksesta, joten uimahallissa on runsaasti ohjattua toimintaa päivittäin. Uimahallin kävijämäärä oli vuoden alusta huhtikuun 2018 loppuun mennessä 73 832 käyntiä, joka on lähes sama kuin vuonna 2017. Kokonaisuudessaan vuonna 2018 päästään todennäköisesti lähes edellisen vuoden lukemiin vaikka uimahalli on kesällä huolto- ja korjaustöiden vuoksi kiinni kolme viikkoa normaalia pidempään. Kesän huoltotauko ajoittuu ajalle 18.6. - 12.8.2018.