Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Karvakuonojen 90-vuotias retkiauto pistäytyi Nokialla – aikoinaan sillä ajettiin metsäteitä, alla nokialaiset Kelirenkaat

90 vuotta sitten valmistettu kuorma-auto kulkee omistajansa käsissä yhä kuin unelma. Tai iloisesti, kuten Leila Suutarinen asian ilmaisee astuessaan ulos autovanhuksen ohjaamosta - niin ikään säihkyvän iloisena. Veteraaniautoharrrastus on hauskanoloista puuhaa. Leila Suutariselle se on myös työ, sillä hän on Vehoniemen automuseon First Lady. Hän on myös museon perustajan Olavi Sallisen tytär, jolle ikivanhan kuormurin käskyttäminen on yhtä rutiininomaista, kuin isoisälleen. Toivo Sallinen nimittäin kuljetti samalla Letukalla lautaa ja lankkuja Kivennavalla jo vuonna 1928. –Tämä Chevrolet oli kovempi laite kuin T-mallin Ford, Suutarinen perustelee isoisänsä valintaa. Toki myös kalliimpi, mutta hintansa väärti. Taapersi tukevasti metsätietä, eikä vähiten renkaidensa ansiosta, sillä tämänkin menopelin alle laitettiin vuonna 1934 nokialaiset Kelirenkaat. Ne maailman ensimmäiset talviolosuhteisiin räätälöidyt. Suutarinen oli lauantaina mukana KevätPäivänTasausajossa. Se on yksi Veteraanikuorma-autoseuran kolmesta vuotuisesta ajotapahtumasta, joilla harrastajat ilahduttavat vanhan ajan kalustosta kiinnostuneita. Seuran sihteeri Pauli Wiklund kertoo, että tällä kertaa autot ajoivat pienemmissä ryhmissä, jotta liikenteellistä haittaa saatiin kevennettyä. Tosin närää tapahtuma herättää vain aniharvoissa. –Tämä meidän toimintamme on tällaista historiantaltiointia, joka kulminoituu näihin ajoihin, joissa ollaan liikkeellä positiivisella asenteella.