Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pianotaiteilija Maija Weitz loihtii kaikki värit sekoittamalla mustaa ja valkoista

Pyyntö on esitetty, mutta Maija Weitz suhtautuu siihen aavistuksen verran epäröiden. Hän kuitenkin lupaa "yrittää" jotain ulkomuistista. Mutta kas kummaa! Nuotit levätkööt viivoillaan omissa kansioissaan, sillä ilman niitäkin oikean soittajan sormet tekevät koskettavan täydellisiä valintoja, jotka saavat vielä hetki sitten tyhjän Kerholan salin täyttymään lumoavista sävelistä. Juuri tällaiseksi minä sen tarkoitin, huudahtaa ikkunan takana vakoileva Frederik Chopinin haamu kuullessaan kuinka Weitz tulkitsee tutun teemanpätkän hänen Vallankumousetydistään. Pienen ääninäytteen jälkeen Weitz ohjaa taidokkaasti huomion itsestään edessään säihkyvään työkaluun. –Tämä on muuten upea ja hyvä-ääninen soitin. Kaiken lisäksi sitä on huollettu hyvin ja se on pysynyt erinomaisessa kunnossa, Weitz äityy kehumaan Kerholan kiiltävää kaunotarta, jonka kanssa hän on tehnyt tuttavuutta useita kertoja aiemminkin. Viimeksi viime sunnuntaina. Espoosta Pirkanmaalle Weitzin toi neljä vuotta sitten Nokialta löytynyt aviomies. –Töideni takia meillä kuitenkin on edelleen koti myös Espoossa, alun perin Tampereelta maailmalle ponnistanut Weitz kertoo. Pianonsoiton opinnot hän aloitti 9-vuotiaana, mikä on hänen mukaansa viimeinen hetki aloittaa, jos mielii ammattilaiseksi. Weitzille itselleen ammattimuusikon ura oli aikoinaan ainoa tavoite. Hän myös opiskeli alusta saakka hyvin määrätietoisesti ja kehitys oli sen mukaista. Tampereen kaupunginorkesterin solistina hän soitti ensimmäisen kerran 13-vuotiaana. Sibelius-Akatemian jälkeen Weitz opiskeli Wienin musiikkiyliopistossa ja vuoden ajan Sibelius-stipendiaattina USA:ssa. Sen jälkeen kilometrien mittaiseksi venyneeseen ansioluetteloon mahtuu huikea määrä opetustyötä ja konsertteja eri puolilla Eurooppaa ja aina Japanissa saakka. –Suomea arvostetaan maailmalla todella paljon suomalaisen koulutuksen ja musiikkikasvatuksen ansiosta, mutta valitettavasti meillä on nykyisin niin paljon ammattimuusikoita, etteivät kaikki enää työllisty. Osaaminen on huikeaa, mutta jos nyt aloittelee uraansa, työelämään sijoittuminen on vaikeaa. –Se surettaa, koska oman ikäpolveni muusikot ovat saaneet tehdä kaikkea, ja melkein valita sen, mitä haluavat tehdä. Nykyisellään Weitz junailee Itävallan ja Suomen välisen kulttuurivaihdon nimissä musiikkitapahtumia, johtaa omaa konserttiagentuuriaan ja ettei opetustyö pääsisi unohtumaan, pitää mestarikursseja eri puolilla maailmaa. Lisäksi hän on Espoon kaupungin Kamarihelmi -festivaalin taiteellinen johtaja. Tärkeä osa uraa ovat kuitenkin esiintymiset eri taiteilijoiden kanssa. –Viime vuosina olen tehnyt paljon yhteistyötä oopperalaulajien, kuten Jaakko Ryhäsen, Tommi Hakalan ja Tuomas Katajalan kanssa. Raimo Laukan kera olen esiintynyt Nokian seurakuntakeskuksessakin. Seuraavissa konserteissa Weitzin parina on Moskovan konservatorion professori, viulisti Sergei Kravchenko. Kaksikkoa on kuultu Kerholassakin Nokian kaupungin kulttuuritoimen järjestämässä konsertissa muutama vuosi sitten. Kesäkuussa Weitzin mukaan Hollantiin konsertoimaan lähtee puolestaan sellisti Lukas Stasevskij. Tekemistä siis riittää, mutta ehtii Weitz pitää soittamisesta lomaakin. –Kun on soittanut koko ikänsä, ei haittaa vaikka välillä on 3-4 viikkoa kokonaan soittamattakin. Weitzille se tarkoittaa useimmiten aikaa joulun ympärillä. –Ajatuksetkin kaipaavat lepoa ja kun ei ole koko ajan pianon ääressä, sen jälkeen taas huomaa, että soittoon tulee jotain uutta ja tuoretta. "Kun on soittanut koko ikänsä, ei haittaa vaikka välillä on 3-4 viikkoa kokonaan soittamattakin."