Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Liikunta on hyvä vaaraton lääke

Paljon on kirjoitettu ja puhuttu liikunnan terveellisestä vaikutuksesta. Pakkaspäivinä kohtasin paljon tuttuja pirteitä ja hymyileviä jalankulkijoita. Entisen naapurin rouva löysi iloa siitä, kun turkki kylmien päivien myötä pääsi pitkästä aikaa ulos! Pihapiirissäni askelsi reippaasti itseäni iäkkäämpi herramies ja hymyillen totesi, taas tuli haettua notkeutta. Hän oli tulossa uimahallista. Siellähän mekin, ison tutun ryhmän kanssa kuntoilemme kerran viikossa. Ensinnä käynti kuntosalilla, suihkun kautta saunaan ja pulahdus kylmäaltaaseen. Sitten kolmen vartin tosi reipas ohjattu vesijumppa. Osallistumme astetta vaativampaan työikäisten ryhmään. Meitä on aina noin kolmisenkymmentä reipasta kuntoilijaa. Minulle kerran joku lohkaisi: "Kyllä minäkin sitten tulen, kun muuhun en pysty!" Sanoisin juurikin toisinpäin, kannattaa tulla vielä, kun pysyy vauhdissa mukana. Vesiliikunta muodossa kuin toisessa on fyysisesti vaativaa, koko kehon laji. Onpa myös kysytty, eikö siellä ole pöpöjä? Tänä päivänä vedenlaatua tarkkaillaan jatkuvasti, niin kylpylöissä kuten myös uimahallissa. Ilmasto on molemmissa miellyttävän kostea hengittää ja katto on korkealla, seinät etäällä. Kaikki on saunapuhtaita, kukaan ei köhi vasten eikä osallistu jumppaan sairaana. Tietenkin, jos on fyysisesti huono kunto ja vastustuskyky alentunut, diabetes - sydänlääkitys tai muu jatkuva lääkitys, kannattaa olla tarkkana. Uimatossut on viisas valinta ja oma hygienia jokaiselle ehdoton. Nokian kaupunki on kiitettävästi panostanut vesiliikuntaan. Ohjaajat ovat innostavia ja ammattitaitoisia. Käyn viikoittain myös pelaamassa vesipalloa kanssakulkijan kera. Laji on tänä päivänä hyvin suosittu, siihen aivan hurahtaa. Me pelaamme jo kahdella pallolla, kunhan pallot piisaavat. Pelissä notkeus säilyy, huomiokyky ja aistit on oltava valppaana. Vesipalloa pelaavat nykyään myös nuoret, kesällä voi siirtyä rantapallon pariin. Kaikkien vesiliikuntalajien päätteeksi saunan lämpö on kuin puuttuva piste iin päälle. Saunassa lihakset rentoutuvat ja verisuonet notkistuvat, kuten liikunta-alan asiantuntija kertoi. Ei pääse kertymään kolesterolia eikä verenpainetta. Kyseessä on ikivanha luontainen lääke: liikunta, sauna ja hyväolo! Silloin muistikaan ei pätki ja arkiset askareet hoituvat ongelmitta, mieli on korkealla. Kun iso joukko naisia siirtyy saunanlauteille, hymy on herkässä ja yksi puheenaihe on ylitse muiden: mitä tänään syötäisiin? "Kannattaa tulla vielä, kun pysyy vauhdissa mukana!"