Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kirjoituskilpailu: Kirjoittamisen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa

–Nuorten kielitaju on heikentynyt ihan huomattavasti. Se on kauheaa, sanoo Nokianvirran koulussa äidinkieltä opettava Anna-Maria Toivonen selvällä suomen kielellä. Tullessaan Nokianvirran kouluun kymmenen vuotta sitten, hän ihasteli silloisten yhdeksäsluokkalaisten tekemiä laajoja tutkielmia, jotka olivat vähintäänkin lukiotasoisia. Toivonen sanoo, että nykyään ollaan valitettavan kaukana moisesta. Syy löytynee siitä, että nuoriso lukee valitettavan vähän ja siinä ohessa myös kirjoittamisen taito kärsii. Toivonen korostaa, että suomen kielen oppiminen vaatii ensialkuun valtavasti pohjatyötä. Sen jälkeen muu oppiminen käy helpommin. –Toisin kuin englannin kielessä, jossa pärjää alkuun vähemmälläkin kieliopilla. Englannin opiskelu käy haasteellisemmaksi vasta kun kielessä mennään syvemmälle kohti akateemista kirjoittamista, hän sanoo. Mutta oli kieli mikä hyvänsä, oikotietä oppimiseen ei ole. Vikaa ei voida myöskään etsiä opettajista. Toivosen mukaan totuus on se, että nykymaailma vain ei kannusta kirjoittamaan, eikä myöskään viettämään vapaa-aikaa kirja kädessä. Lukeminen ei yksinkertaisesti kuulu nykynuorison rakkaimpiin harrastuksiin. Tätä aukkoa muun muassa Nokianvirran koulun äidinkielen opettajisto yrittää paikata parhaansa mukaan. Toivonen lukee itse lähes sata kirjaa vuodessa ja pyrkii myös sillä tavalla olemaan esikuva oppilailleen. –Meidän koulussamme on muutenkin panostettu lukemiseen valtavasti. Meillä kaikki äidinkielen opettajat pitävät lukutunteja, joissa oppilaat lukevat kirjoja, ja itse luen oppilaille jopa ääneen. Siinä on vahva askel myös kohti parempaa kirjallista ilmaisua, jonka kehittämiseksi Nokianvirran koulussa on luotu oikein kilpailu. Se sai alkunsa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan Heljä Leppälän ideasta, joka perustui siihen huomioon, että koululla on yleensä tapana palkita ainoastaan liikunnallisesti lahjakkaita oppilaita. Siksi Leppälä ehdotti kirjoituskilpailua, jotta meriittiä voisivat saada nekin oppilaat, joiden omimmat henkilökohtaiset kyvyt eivät välttämättä nouse kukkeimpaan kukoistukseensa urheilukentällä. Kilpailu järjestettiin Nokianvirran koulussa ensimmäisen kerran Minna Canthin päivänä vuonna 2013. Kahtena ensimmäisenä vuonna kisa poiki rinnalleen myös kuvaamataidon tunneilla järjestetyn julistekilpailun. Voittajajulisteella kilpailu sai ansaitsemaansa huomiota. Nyt kirjoituskilpailu on jo käsite, johon osallistuu joka vuosi kymmeniä innokkaita 8-9 -luokkalaisia kirjoittajia. –Kilpailussa on kaksi sarjaa: fiktiivinen sekä asiateksti, joka on oikeastaan mielipide. Yleensä näihin annetaan vain otsikot, ja ehkä joskus joihinkin aiheisiin muutama apukysymys, Toivanen paljastaa hieman kilpailun luonteesta. Loppu on sitten kirjoittajan kädessä. Tai vielä tarkemmin: ajatuksissa. Aikaa ajatustensa tallentamiseen kullakin kirjoittajalla on tänä vuonna neljä tuntia. Kyllä se urheilusta käy sekin, mutta oli tuotettavan tekstin laji mikä hyvänsä, ja oli maailma entisaikoihin verrattuna kuinka erilainen tahansa, kirjoittamisen perustaidot kannattaa opiskella huolellisesti. Kun perustaidot ovat kunnossa, silloin oppii ymmärtämään myös sen, ettei pelkästään tekstin pituus, kirjoittamisen nopeus tai voimakkuus ratkaise mitään. Vaan ainoastaan sisältö. Nokianvirran koulu järjestää nyt jo perinteeksi muodostuneen kirjoituskilpailun 8-9 -luokkalaisilleen Minna Canthin päivänä 19.3. Kilpailulla pyritään tukemaan kirjallisen ilmaisun koulutusta, kirjallisen kulttuurin säilyttämistä ja innoittamaan nuoria lukemaan. Tänäkin keväänä mukana ovat myös koulun vanhempainyhdistys sekä Nokian Uutiset. Lisäksi tuomariston edustajiin kuuluvat äidinkielen opettajien lisäksi kaksi koulun oppilaskunnan hallituksen jäsentä. "Nuorten kielitaju on heikentynyt ihan huomattavasti. Se on kauheaa."