Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Terveys ei saa olla kaupan eniten tarjoavalle

Nokian kaupunki suunnittelee terveyspalvelujen kokonaisulkoistusta Pihlajalinnalle. Asiaa on tarkoitus linjata maanantaina kaupunginvaltuustossa. Ymmärrän monien kunnan päättäjien huolen ja suuren houkutuksen ulkoistaa palvelut, mutta terveyspalvelujen järjestämisessä kyse on ennen kaikkea ihmisten hyvinvoinnista pitkälle tulevaisuuteen, eikä kiinteistöjärjestelyjen tai bisneksen tulisi ajaa sen ohi missään tilanteessa. Siksi en kannata kokonaisulkoistusta.  On fakta, että Nokian kaupunki tarvitsee homeisen terveyskeskuksen tilalle uuden hyvinvointikeskuksen. Olen myös itse tehnyt työtä hyvinvointikeskuksen poikkeusluvan saamiseksi ja pitänyt esillä sen rahoitusta eduskunnan budjettikeskusteluissa - ja se nähdään tarpeellisena joka tasolla. On hyvä muistaa, että Nokialla ei ole tällä hetkellä yhtään käyttökelpoista terveyskeskusrakennusta, mutta tulevalla maakunnalla on kuitenkin järjestämisvastuu palveluista alueelle. Siksi on luontevaa, että uusi hyvinvointikeskus siirtyisi maakunnan liikelaitoksen vastuulle. Mielestäni siitä pitää jatkaa neuvotteluja, koska vihreää valoa on väläytelty.  Palvelujen ulkoistamisessa on omat merkittävät riskinsä. Kokonaisulkoistus yhdelle toimijalle usein näivettää muiden toimijoiden mahdollisuudet tuottaa palveluita ja näin palvelujen monipuolisuus ja asiakkaan mahdollisuus valita vähenee. Päätöksenteko siirtyy ulkoistuksen yhteydessä pois julkisuudesta, sillä yrityksiä ei sido samanlainen julkisuusperiaate, kuin julkista sektoria toimijana. Jos julkinen monopoli ei ole paras mahdollinen, ei yksityinen sitä ainakaan ole. Haluammeko tulevaisuudessa, että Nokialla terveyspalveluista kilpailee vain yksityiset, eikä julkista palveluntuotantoa ole ollenkaan? Nyt Nokian tapauksessa ei puhuta ainoastaan terveyspalveluista, vaan myös sosiaalipalveluista sekä vammais- ja vanhuspalveluista. Onko heillä voimavaroja taistella oikeuksistaan isojen yritysten kanssa? Meidän tulisi tehdä töitä asiakasmaksujen laskemiseksi vanhuspalveluissa, eikä tämä kokonaisulkoistus palvele sitäkään tavoitetta.  Toinen iso huomio koskee henkilöstön asemaa. Lukuisat esimerkit ennustavat palkkojen leikkauksia. Näen tässä ison riskin ainakin muutaman sadan kaupungin työntekijän näkökulmasta. Täytyy muistaa, että mahdollisten yrityskauppojen kautta työnantaja saattaa vaihtua.  Syyttävä sormeni asiassa osoittaa perusoikeistolaiseen hallitukseen. Sote-uudistusta lähdettiin parlamentaarisesti valmistelemaan viime kaudella siten, että sen keskeisimpiä tavoitteita olivat hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, toimivammat palvelut sekä palveluiden yhdenvertainen saatavuus ja laatu. Nyt uudistusta runnotaan eteenpäin pienellä enemmistöllä terveysbisnes edellä. Siksi ymmärrän hämmennyksen kentällä.  Nyt kuitenkin peräänkuuluttaisin malttia terveyskauppiaiden lupauksille.  Malttia ei tarvita vain Nokialla, vaan koko Suomessa. Isot sote-yhtiöt laittavat tällä hetkellä paljon rahaa parhaan markkina-aseman saamiseksi kun kaavaillun valinnanvapauden kautta miljardit veronmaksajien euroista vapautuvat markkinoille. Julkisia palveluita on rakennettu yli sukupolvien yhteisellä työllä, niitä ei ole nyt varaa hävittää uudistusten muutosvaiheessa. Ne ovat hyvinvointivaltion peruspilari myös toivottavasti omalle sukupolvelleni.  Viime vuoden lopulla valmistelimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa asetuksen sote-ulkoistuksista. Niin sanottua rajoituslakia muutettiin niin, että tällä hetkellä palvelujen ulkoistustilanteessa sopimukseen on sisällytettävä irtisanomisehto jos ulkoistettavien palveluiden arvo on 30 % kunnan tai kuntayhtymän sote-menoista. Myös maakunnan uudet lait astuvat voimaan kesällä, jotka rajoittavat ulkoistuksia entisestään. Siksi en keksi yhtään laillista polkua, jolla tämän Nokian kaavaillun kokonaisulkoistuksen saisi maaliin. Terveysbisneksen häviäjät ovat pienituloiset ja paljon palveluita tarvitsevat ihmiset.