Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kevät tuo kuntalaisille uusia nettipalveluita: Mielipiteitä Penttilänpuistosta, etäyhteys lääkäriin, jääkenttien kunto reaaliajassa

Kaupunki on tammikuun puolivälistä lähtien tuonut kuntalaisten saataville uusia verkkopalveluita. Ensimmäisenä avautui infrapalvelujen ylläpitämä karttasovellus, joka kertoo reaaliajassa latujen ja jääkenttien kunnon. Terveyskeskuksen asiakkaat ovat helmikuun alusta asti voineet käyttää sähköistä asiointipalvelua ja keskiviikkona lanseerataan kirjastoautojen reitin ja liikkeet paljastava sovellus. Vielä keväällä on tulossa paljon uusia sovelluksia. Lisäksi ne kaikki aiotaan sijoittaa uuteen sähköiseen palvelukarttaan, josta ne on helppo löytää. Tietoa saatava kellon ympäri Miksi palvelut menevät verkkoon, kaupungin tietohallintopäällikkö Anne Holopainen ? –Viime vuonna julkaistussa uudessa kaupunkistrategiassa tuotiin vahvasti esille asiakaspalvelun parantamista. Meidän on tärkeä pystyä tarjoamaan uudistuvaa ja hyvää asiakaspalvelua kaikille kohderyhmille. Nykypäivänä kuluttajistuminen myös vaatii, että tiedon oltava aina saatavilla. Enää ei riitä, että sitä saa kello 8–16 puhelimitse, hän vastaa. Korvaavatko verkkopalvelut siis nykyiset palvelut? –Kunnanhan täytyy pystyä palvelemaan kaikkia kohderyhmiä, myös sähköisiä palveluita vähemmän käyttäviä. Uskallan väittää, ettei kunnilla koskaan siirrytä pelkästään sähköisiin palveluihin. Eikä nyt käyttöön otettavissa sähköisissä palveluissa ei ole mitään, mikä poistaisi jonkin perinteisen palvelun. Rinnalle on haluttu tuoda sähköisiä palveluita, koska on iso joukko ihmisiä, jotka haluavat käyttää vain niitä, Holopainen sanoo. Tutkittua tietoa nokialaisten kiinnostuksesta sähköisten palveluiden käyttämiseen ei ole, mutta lisää tietoa aiotaan kerätä muun muassa ensi syksyn kuntalaiskyselyssä. Toiveita sähköisistä palveluista Holopainen on muutenkin valmis ottamaan kuntalaisilta vastaan. Etenkin tulevaisuuden käyttäjille uudenlaiset palvelut ovat tähdellisiä. –Nyt teini-ikäinen sukupolvi on tottunut hyvin vähän puhumaan puhelimessa. Nämä palvelut ovat näille tuleville asiakkaille tärkeämpiä, Holopainen sanoo. Kevään uudet palvelut Keväällä on tekeillä kuntalaisten osallistamiseen tähtääviä sähköisiä hankkeita. –Olemme tekemässä Penttilän alueen tulevaan yleiskaavoitukseen liittyvää mielipiteiden vastaanottopalvelua, koska se puhututtaa paljon. Osallistamista hyödynnetään myös keskustan kehittämisen verkkopalveluissa, kunhan nekin saadaan käyntiin kevään aikana, Holopainen kertoo. Lisäksi viime viikolla auennut terveyskeskuksen palvelusovellus Klinik saa seuraa VideoVisit-palvelusta. Nythän Klinik mahdollistaa sähköisesti muun muassa hoidontarpeen arvioinnin, kiireettömän ajanvarauspyynnön tekemisen, varatun ajan perumisen, reseptin uusinnan ja lääkärintodistuksen pyytämisen. –Ollessaan lääkärillä tai sairaanhoitajalla, asiakas pystyy VideoVisitin avulla ohjatussa tilanteessa olemaan yhteydessä vaikkapa Taysin lääkäriin. Ei tarvitse enää siirtyä Taysiin, vaan hoitoa voidaan tehdä etäpalveluna. Halutessaan voi kyllä edelleen mennä fyysisestikin paikan päälle, Holopainen kuvailee. –Lapsiperhehanke LAPE:ssa kokeillaan chatti-palvelua hankkeen piirissä oleville lapsiperheille ja nuorille. Se tulee käyttöön lähiviikkoina, hän jatkaa. Lisää perinteistä vaikuttamista Toisaalta tänä vuonna kaupungilla käynnistyy asiakasraati, johon poimitaan väestörakennetta edustava otos kuntalaisia arvioimaan merkittäviä kaupungin hankkeita. –Kävisimme ennakoivasti läpi kuntalaisten ajatuksia, kun mietitään usein, että missä asioihin voi vaikuttaa. Silloin tavattaisiin ihan perinteisesti, Holopainen sanoo. Vastaavanlainen raati on ollut käytössä Jyväskylässä ja saanut siellä hyvää palautetta. Nokian kaupungin liikuntapaikat -sovellus. Kertoo latujen ja jääkenttien kunnon juuri nyt. Linkki löytyy Nokian kaupungin www-sivuilta Vapaa-aika-osiosta. Nokian kirjastoauton reittisovellus Sivunen. Osoite http://sivunen.kirjastoautot.fi/. Nokian terveyskeskuksen sähköinen asiointipalvelu Klinik. Osoite https://hta.klinik.fi/terveyspalvelut/nokia/ajanvaraus. Nuorisopalveluiden mobiilisovellus Nuorten Nokia. Osoite https://www.nuortennokia.fi/.