Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Vanhempia tarvitaan opettajien työn tukena

Nokian Uutiset nosti hienosti esiin THL:n kouluterveyskyselyn hyviä tuloksia maanantain 29.1. lehdessä. Tuloksissa oli tosiaankin paljon hyvää – hienoa, että meillä lapset ja nuoret voivat nyt näin hyvin! Juttu toi mukavalla tavalla jo valoa siihen, miksi kouluissa on hyvä kasvaa. Nokialla on myös nyt tutkitusti osattu satsata nuorten harrastusmahdollisuuksiin. Parannettavaa riittää silti edelleen. Tuloksia voi pitää mielestäni suorastaan häkellyttävän hyvinä, jos niitä tarkastellaan viime lukuvuoden seudullisen perusopetusvertailun tuloksia vasten. Nokialainen perusopetus todellakin on kustannustehokasta: veroeuroja palaa seutukunnassa vähiten, ryhmäkoot ovat vastaavasti suurimmat ja koulukuraattorien ja -psykologien resurssi on vielä selvästi riittämätön, vaikka sitä taas hieman hilattiin ylöspäin. Kiitos tästä kuuluu ilman muuta ammattitaitoiselle, osaavalle ja rohkeasti opetussuunnitelmauudistukseen mukaan lähteneelle opettajakunnalle! Kouluterveyskyselyissä nousi esiin myös huolenaiheita, jotka kyllä viittaavat siihen, että sivistyspalveluissa mennään kipurajoilla. Nokialaiset lapset ja nuoret kokevat, etteivät opettajat ole kiinnostuneet heidän kuulumisistaan. On helppo ymmärtää, ettei näillä oppilasmäärillä opettajan aika voikaan riittää jokaisen oppilaan kuulumisiin – suurimman huomion vievät usein ne, jotka tarvitsisivat enemmän rajalliseksi jäävää erityisopetuksen tai opiskeluhuollon palveluiden tukea. Hieman yllättäen yläkoulun ja toisen asteen opiskelijatytöt voivat poikiin nähden selvästi huonommin, myös seutukunnan tai valtakunnan tasolla. Myös tähän kuormitukseen kouluväki on lähtenyt etsimään niin syitä kuin vaikutuskeinojakin. Asiaan ei vaikuta ainoastaan koulun ja hyvinvointipalveluiden nykytilanne, ongelmat saattavat heijastella myös jotakin aiemmista ikävaiheista. Vastaavasti on tärkeä nähdä, että se mihin satsaamme tai jätämme satsaamatta tänään, todentuu vasta myöhempinä vuosina. Kun pilaantuneet kiinteistöt kahmaisevat veroeuromme, on kouluväen asiantuntemukselle ja päättäjien yhteistyötaidoille tilausta, että resurssit osataan kohdentaa oikeaan kohtaan. Nokialaisena olen tottunut laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. Mutta myös me vanhemmat olemme nuortemme kannalta tässä korvaamaton resurssi, on tärkeää asettua opettajien työn tukesi. Myös netissä vietetyn ajan kyseenalaistaminen ja rajaaminen on osoittautunut aikuisillekin vaativaksi. Toivottavasti meidän vanhempien ei tarvitse oppia tätäkin it-taitoa monasti näppärämpien lastemme vanavedessä, vaan havahdumme toistuvasti ja sinnikkäästi täältä omien ruutujemme takaa kyselemään, mitä lapsillemme kuuluu – vaikka vastaukset usein niin turhauttavan kiusaantuneiksi tuntuvat jäävänkin.