Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Radalla: Uusi TV-sarja esittelee siurolaislähtöisen veturinkuljettaja-Sofian ja konnari-Jannen työssään.

Vaikka työ on vienyt Janne Jokelaa pitkin maailmaa, Siurossa vietetyn lapsuuden tunteita ja tuoksuja hän käy fiilistelemässä entisessä kotikylässään säännöllisesti. Ennen siirtymistään VR:lle, Jokela työskenteli seitsemän vuotta matkaoppaana suuren matkanjärjestäjän leivissä, asemapaikkanaan muun muassa Italia. Siitä huolimatta hän ei ole maistanut mitään, mikä vetäisi vertoja Koski-Baarin pizzoille. –Koska ne ovat maailman herkullisimpia ja parhaita, Jokela ylistää. Puhumattakaan siitä mitä muuta junan ikkuna antaa niin matkustajille kuin henkilökunnalle. –Kesäaikaan Siuron kohdalla näpsäisen aina kuvia, ja päivitän Faceen, että nyt ollaan taas Suomen kauneimmissa maisemissa, Jokela innostuu. Samaa kotiseuturakkautta tuntee myös Sofia Lievonen, joka aloitti junamyyjänä vuonna 2011, kouluttautui sen jälkeen konduktööriksi ja on ollut viime kesästä saakka veturinkuljettajakurssilla. –Ajonäyttöni on kuukauden päästä, mutta mikä hauskinta, kaikissa näissä tehtävissä ensimmäinen rata on aina ollut Porin rata, hän hehkuu. Radan varrella kun ovat myös Lievosen lapsuuden ja nuoruuden uimapaikat ja lenkkipolut. –Ne on niin kotoisa ohittaa ja kuuluttaa matkustajille, että kohta saamme taas ihailla siurolaisia näkymiä Jokela naurahtaa, että erään kuulemansa kommentin mukaan hän ei vaikuta yhtään tyypilliseltä konduktööriltä. –Kyseinen matkustaja sanoi, että tuon tähän ammattiin pirteän tuulahduksen. Uskon, että matkaopastaustani näkyy palveluasenteessani, josta olen saanut paljon positiivista palautetta. Ja kun Sofia Lievonen valmistuu kuljettajaksi, aurinko alkaa paistaa myös veturin ohjaamossa - olkoonkin, että sinällään hänen ammatinvalintansa herättää monissa ihmetystä. –Ehkä se johtuu siitä, että pukeudun vapaa-aikanani tosi naisellisesti ja siksi kukaan ei oikein meinaa uskoa, että mulla on näin miehinen ammatti, hän hymähtää. Yhtä kaikki, Jokela ja Lievonen puhuvat työnantajastaan VR:stä niin rakastuneesti, että se kuumottaa kuulijaakin. Tätä kaksikkoa silmäillessä on helppo uskoa todeksi, että uudenlainen palvelukulttuuri on tehnyt hyvää aiemmin jäykähköksi koetulle alalle. –Minä lähdin mukaan tv-sarjaan hieman yllytettynä, mutta siksi, että mielestäni sarjan idea oli hyvä. Se, että näytetään vaikkapa konduktöörin työstä muutakin kuin matkalippujen tarkastaminen, joka on siitä vain hyvin pieni osa, Lievonen painottaa. –Samalla katsojat näkevät, kuinka monen eri sidosryhmän yhteistyön junan liikkuminen vaatii ja kuinka paljon esimerkiksi turvallisuuteen panostetaan. Jokela lupautui sarjaan osittain siksi, että hänellä on takanaan tv- ja elokuvatuotannon koulutus Tampereen ammattikorkeasta, mutta ennen kaikkea voidakseen olla luomassa parasta mahdollista kuvaa omasta asiakaspalvelutyöstään, jota hän omien sanojensa mukaan rakastaa yli kaiken. –Haluamme kertoa, mitä tämä työ on ja meillä molemmilla on myös tietynlainen ylpeys omasta rautatieläisyydestämme, Lievonen tiivistää. Myös Jokelan markkinointiviesti on enemmän kuin kohdallaan. –Tämä sarja pystyy toivottavasti muuttamaan myyttejä ja asenteita, joita tähän liittyy. Haluamme korostaa, että meillä on rautaisia ammattilaisia, jotka pystyvät täyttämään meidän palvelulupauksemme eli takaamaan huolettoman matkan asiakkaalle alusta loppuun. –Seisomme sataprosenttisesti sen takana, että lupaus toteutuisi kaikessa siinä, mihin voimme itse vaikuttaa, Jokela toteaa. Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten, junien ja matkustajien arkeen Suomessa kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Sarjassa ovat mukana myös ex-junamyyjä, ex-konduktööri, veturinkuljettajaksi valmistuva Sofia Lievonen sekä konduktööri Janne Jokela, jotka kumpikin ovat alun perin kotoisin Siurosta.