Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Papu Design teki historiaa: Joukkorahoituksella kokoon lähes puoli miljoonaa euroa

Nokialaisen Papu Design Oy:n viime vuoden lopulla aloittama joukkorahoituskampanja päättyi menestyksekkäästi. OP Ryhmän joukkorahoituspalvelussa järjestetty kampanja nimittäin päättyi 21. tammikuuta maksimitavoitteen täyttyessä. Nokialaisyrityksen tavoitteena oli kerätä noin 200 000 euroa. Maksimitavoitteeksi oli asetettu 499 983 euroa. Summa on tiettävästi suurin, jonka suomalainen designyritys on joukkorahoituksella kerännyt. Tavoitteen saavuttamiseen kului 41 päivää. Papun hallituksen puheenjohtaja Marina Vahtolan mukaan design- ja vaatetusalalla liikkuu perinteisesti hyvin vähän sijoituspääomaa. Hän uskoo yrityksen vakuuttavan toiminnan ja tarinan vaikuttaneen kampanjan onnistumiseen. OP:n joukkorahoituspalvelun sivuilla Papu Design kertoo muun muassa aikovansa vuonna 2018 saavuttaa yli 4 miljoonan euron liikevaihdon. Viime vuonna yritys tuplasi aiemman liikevaihtonsa noin 2,5 miljoonaan euroon. Yritykseen joukkorahoituskampanjassa sijoittaneista naisia on yli 70 prosenttia ja koko summasta naisten sijoituksia on 59 prosenttia. Tällä rahoituskierroksella Papu sai 618 uutta osakkeenomistajaa. Ennestään yrityksen osakkeita omisti 152 henkilöä. –Suuri omistajamäärä voi mahdollistaa tulevaisuudessa myös yrityksen pörssiin listautumisen, huomioi Papun toimitusjohtaja Jussi Kurkela . Papu Design on vuonna 2012 perustettu design- ja lifestyle-yritys, joka valmistaa vaatteita lapsille sekä aikuisille. Papun tuotteet valmistetaan pääasiassa Suomessa ja Portugalissa sekä osittain muualla Euroopassa luomupuuvillasta ja kierrätysmateriaaleista. Papun toimisto ja verkkokaupan lähetys sijaitsevat Nokialla ja osa tuotannosta Nokian Neulomossa. Nopeasti kasvavalla yrityksellä on 39 jälleenmyyjää Suomessa ja 70 ulkomailla. Papu on panostanut erityisesti online-liiketoiminnan kehittämiseen ja merkittävä osa myynnistä tulee verkkokaupasta.