Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kaupunki avaa uudet matkailusivut – Visit Nokialla lisää matkailijoita Nokialle?

Nokia on kevään aikana saamassa oman Visit Nokia -matkailusivustonsa. Kaupungin elinkeinopäällikkö Tiina Laakkonen kertoo, että sivuston kehitystyö on parhaillaan käynnissä. Tarkkaa aikataulua julkaisulle ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta sivut pyritään saamaan auki huhtikuun puoliväliin mennessä. Tuolloin Tampereella järjestetään Kotimaan Matkailu -messut osana kevään Supermessuja, joilla uutuutta olisi hyvä tuoda esille. –Kehitämme matkailusivustoa markkinoinnillisempaan suuntaan ja tuomme sivuston ilmettä ajankohtaisemmaksi. Meidän nykyinen nettialusta ei sellaiseen visuaaliseen markkinointiin oikein taivu, Laakkonen perustelee uusien sivujen tarvetta. Nokia samalle viivalle muiden kanssa Vastaavanlaisia Visit-matkailusivustoja on useilla pienillä ja isoilla kunnilla, kaupungeilla ja seuduilla. Nokian matkailukohteita esitellään tällä hetkellä myös Visit Tampere -sivuilla. Miksi Nokia tarvitsee vielä omat sivunsa? –Visit Tampere hoitaa seudullista ja kansainvälistä matkailumarkkinointia varsin hyvin. Visit Nokia -sivusto tulee kuitenkin tarpeeseen, koska seudullisesta markkinoinnista Nokian on vaikea erottua, jos emme paikallisesti tee työtä matkailun eteen. Näkisin siis Visit Nokian täydentävän Visit Tampereen tarjontaa, sanoo Laakkonen. Lähikunnista esimerkiksi Ylöjärvellä, Lempäälällä ja Kangasalla on jo omat vastaavanlaiset matkailusivustonsa. –Tuomme Nokian samalle viivalle muiden kanssa. Nykyihminen haluaa helposti löytää etsimänsä tai se vaihtaa naapurikunnan sivuille, Laakkonen kiteyttää. Reissaajaa houkutellaan useampaan kohteeseen Periaatteena on, että kaupunki toimisi Nokian matkailukohteiden kokoajana, mutta myös paikalliset yritykset ja yhteisöt olisivat mukana markkinoimassa omia tuotteitaan ja palveluitaan. –Kävijä voisi poimia sivuilta itselleen sopivia kohteita ikään kuin ostoskoriin. Myös paikallisten ihmisten mahdollisuuksia löytää paikallista tarjontaa halutaan helpottaa, Laakkonen sanoo. –Kun matkailija tulee tänne, olisi hienoa, että sama ihminen saataisiin käymään useammassa paikassa. Sitä kautta saataisiin kerrytettyä matkailutuloa. Tarjonnasta yritetään tehdä houkuttelevaa ja helposti löydettävää, hän kuvailee. – Tarkoituksena olisi, että sivustolla olisi toiminnallisuuksia myös nokialaisille ja sosiaalista mediaa, jolloin ihmiset voisivat myös osallistua esimerkiksi paikallisten kohteiden suositteluun, lisää kaupungin markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Laura Niittymäki . Sivustoa kehitetään yhdessä syksyllä kilpailutuksen voittaneen tamperelaisen mainostoimisto Villivision kanssa. Yhteisissä brändityöhön liittyvissä työpajoissa on esimerkiksi löydetty kolme matkailijaryhmää, joita ajatellen sivuja erityisesti suunnitellaan. Ryhmät ovat lapsiperheet, luonto- ja aktiivimatkailijat sekä kulttuurimatkailijat. Nämä ovat siis matkailijaryhmiä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita Nokian matkailutarjonnasta. –Turismin kärkiä Nokialla ovat kohderyhmiäkin ajatellen Edenin kylpylä, River Golfin kentät ja Nokian Työväen Teatteri sekä kesäteatteri. Lisäksi on paljon muutakin valikoimaa. Kokoluokkaan nähden Nokialla on paljon tarjontaa matkailijoille, Niittymäki sanoo. –Verkkosivuja toki päivitetään sesongin mukaan eivätkä ne ole ikinä valmiit. Toivottavasti saamme sivuille ympäri vuoden kiinnostavaa tarjontaa, hän huomioi. –Toivomme, että jos sivuilta jokin kiinnostava kohde puuttuu, siitä kerrottaisiin meille, Laakkonen lisää. Viime kesänä Hinttalan kotiseututalolla vieraili 9 000 kävijää. Nokian Työväen Teatterin kesäteatterinäytöksiä käy katsomassa 6 500–12 000 henkeä kesässä. Frisbeegolfin Euroopan avoimet -tapahtuma keräsi menneenä suvena Nokialle tuhansia katsojia. Edelliset Tapsan Tahdit haali 10 000 hengen yleisön. Toukokuun Messut Nokialla -tapahtumaan odotetaan 15 000 kävijää. "Toivottavasti saamme sivuille ympäri vuoden kiinnostavaa tarjontaa." Laura Niittymäki Kaupungin markkinointi- ja viestintäkoordinaattori