Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Foliohatut esiin – somessa ei ole mitään yksityistä

Noin kuukausi sitten Facebookin entinen työntekijä Chamath Palihapitiya arvosteli Facebookin toimintaa ja kertoi olevansa huolissaan ihmisjoukkojen manipuloinnista. Tietyllä tapaa manipulaation merkit ovat täysin selvät jo ihan tavallisessa katukuvassa – jokainen selaa uutisvirtaansa puhelimella jatkuvasti. Orjuutetut ihmisparat. Itselläni hälytyskellot alkoivat soida, kun vierailin ystäväni kanssa tavaratalon hajuvesiosastolla. Puhuimme Hugo Bossista ja haistelimme kyseisen valmistajan tuoksuja. Illemmalla katsoin puhelimestani Facebookin uutisvirtaa. Sieltä pompsahti silmille Hugo Boss -hajuveden mainos. Hetkonen? En ole googlettanut tätä, tai edes kirjoittanut kenellekään puhelimellani tästä hajuvesivalmistajasta. Haiskahtaa liian suurelta yhteensattumalta. Ystäväni erosi, hän puhui useaan kertaan kanssani aiheesta. Samalla Facebook alkoi tarjota hänelle seuranhakupalveluita, vaikkei esimerkiksi parisuhdestatusta oltu vaihdettu. Entä kuinka on mahdollista, että eräänä iltana valitin viestillä ystävälleni selkäkivuista, ja seuraavana aamuna Facebook tiedustelee minulta mainoksessa ”Onko selkäsi kipeä?”. Somejätti ei ainakaan myönnä salakuuntelua. Ylen toimittaja Teemu Hallamaa kirjoitti analyysin aiheesta. (Älykaiutin on vain yksi korva lisää olohuoneessasi – olemmeko jo matkalla kohti Orwellin painajaista? 12/2017). Analyysin loppuun on korjattu aiemmin jutussa ollut tieto: ”Facebook-sovellus ei kuuntele käyttäjiensä keskusteluja niin kuin jutussa kuvailtiin”. Aihe ei ole uusi. Esimerkiksi aikakauslehti Image uutisoi aiheesta jo vuonna 2015. Facebook oli vuotta aiemmin ilmoittanut ottavansa käyttöön ominaisuuden, joka kuuntelee käyttäjiensä ympäristöä. Tuolloin Image tiedusteli yhtiöltä aiheesta, mutta Facebook kiisti kaiken ilmoittamalla, ettei salakuunteluväitteillä ole mitään pohjaa. Facebook siis kieltää väitteen, mutta sanoisin, että ainakin omassa lähipiirissäni on tapahtunut liian monta ”yhteensattumaa”. Ei savua ilman tulta. Ahdistavinta on se, että suuri osa mainonnasta, ainakin itselleni, tulee Messenger-sovelluksen kautta kirjoitettujen henkilökohtaisten tekstiviestien tai ääniviestien kautta. Sosiaalisessa mediassa ei näytä olevan mitään yksityisyyttä.