Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Istumisen haitoista voi opetella eroon harjoittelemalla ja työnantajan tuella

Istuminen tappaa. Yli seitsemän tunnin istuminen on merkittävä terveysriski. Edes rankka liikunta työpäivän päätteeksi ei poista pitkän istumisen haittoja. Nämä ovat tuttuja otsikoita viime vuosilta. Kyse ei ole turhasta kohusta. Lisääntyvän istumisen haittoihin havahduttiin muutama vuosi sitten. Sosiaali- ja terveysministeriö tunnusti kyseessä olevan todellisen riskin kansanterveydelle ja julkaisi kansalliset suositukset istumisen vähentämiseksi. Suositusten ajankohtaisuus ei ole mennyt ohi. Päätetyö on arkea yhä useammassa ammatissa. Vapaa-aikanakin tietokoneet, pelikoneet, tabletit, puhelimet ja tv-ruudut liimaavat aikuiset ja lapset kiinni penkkiin. Lisäksi ihminen istuu autolla matkustaessaan, ruokaillessaan ja montaa muuta asiaa tehdessään. Liiallinen istuminen altistaa paitsi liikuntaelinsairauksille myös muun muassa ylipainolle ja sitä kautta valtimosairauksille ja tyypin 2 diabetekselle. Ongelma on tunnustettu mutta yhä niin uusi, että suurimmalla osalla meistä on vielä opettelemista terveellisemmissä työskentelytavoissa. Ministeriö kannustaa tekemään aktiivisia valintoja. Tarvittavat teot ovat sinänsä aika pieniä. Silti niiden tavaksi ottaminen vaatii harjoittelua ja työnantajan täyden tuen. Tauottaminen auttaa, samoin sähköpöydät ja pienet reippailut kesken työpäivän. Helpot taukojumppaohjeet voit ottaa talteen vaikka tämän lehden Terveys- ja hyvinvointi -teemasivuilta. Kansanterveys kiittää!