Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Somen palvelut ovat läpäisseet suomalaisten arjen

Kaksi ja puoli miljoonaa 15–74 -vuotiasta suomalaista. Niin moni käyttää päivittäin sosiaalisen median palvelua Facebookia DNA:n digitaalisen elämäntavan tutkimuksen mukaan. Muita lukuja: WhatsAppia käyttää 2 miljoonaa, Youtubea 1,1 miljoonaa, Instagramia miljoona, Snapchatia puoli miljoonaa ja Twitteriä 0,4 miljoonaa 15–74 -vuotiasta suomalaista samaisen tutkimuksen mukaan. Vielä hurjempia lukuja tarjoaa Tilastokeskuksen tilasto Väestön tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. 16–89 -vuotiaista suomalaisista 61 prosenttia kertoo käyttäneensä jotakin yhteisöpalvelua viimeisen kolmen kuukauden aikana. Ikäryhmässä 16–24 somen käyttö on jo lähes kaikenkattavaa. Ikäryhmästä 96 prosenttia on käyttänyt yhteisöpalvelua viimeisen kolmen kuukauden aikana. Jos joku vielä kuvittelee, että sosiaalinen media on pienten piirien hömpötystä, on sosiaalisen median asiantuntijan Harto Pönkän koostama Sosiaalisen median katsaus pakkoluettavaa. Somen käyttö eri ikäryhmissä alkaa olla niin suurta, että sen voidaan sanoa olevan koko kansan hupia. Etenkin Facebook tavoittaa hyvin kattavasti suomalaisia. Somen käyttö vähenee rajusti suurten ikäluokkien ja sitä vanhempien kohdalla. On erittäin kiinnostava nähdä, että miten nykyisten nuorten somen käyttö muuttuu heidän tullessaan keski-ikään ja vastaavasti miten nykyisten keski-ikäisten some-ja muu informaatioteknologian käyttö muuttuu heidän vanhetessaan.