Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Lukija ehdottaa Välikadun muuttamista promenadiksi: ”Tiivistetään kadulle liikkeiden, kahviloiden ja ravintoloiden lisäksi torielämä ja esiintymistapahtumat”

Keskustan kehittämisestä on puhuttu paljon viime aikoina. Uusi kirjasto kaikkine toimintoineen houkuttelee varmasti ihmisiä keskustan palveluiden ääreen. Uudet kerrostalot taas tuovat huomattavia määriä lisäasukkaita. Tuntuu kuitenkin siltä, että keskustan kehitys pohjautuu vain rakennuskannan uudistamiseen. Se ei herätä uinuvaa keskustaa. Uudet rakennukset huomataan vain hetken. Sen jälkeen ne ovat pelkkiä kerrostaloja. Onko Välikatu tulevaisuudessakin Nokian tärkein liikekatu, pääkatu ja olennainen osa ydinkeskustaa? Eihän keskusta vain ole muuttumassa kerrostalolähiöksi? Suomessa on kymmeniä esimerkkejä keskeisten liikekatujen sekä laajempienkin ydinkeskusta-alueiden muuttamisesta autottomiksi. Ihmettelen suuresti, miksei Nokialla ole mietitty kyseisenlaista vaihtoehtoa lainkaan, vaikka keskustan kehittämisestä ollaan puhuttu vuosia. Kehityskin etenee nyt jättiharppauksin. Muutetaan Välikatu kävelykaduksi, jolla ei tarvitse väistellä autoja ja kuunnella liikenteen melua. Tiivistetään kadulle liikkeiden, kahviloiden ja ravintoloiden lisäksi torielämä ja esiintymistapahtumat. Nykyinen Pirkkalaistorin alue voidaan muuttaa kokonaan parkkialueeksi. ”Nykyinen Pirkkalaistorin alue voidaan muuttaa kokonaan parkkialueeksi.” Välikatu on hyvin leveä, mikä mahdollistaa monipuolisen kehittämisen ja viihtyisän, avaran miljöön. Pirkkalaistori voidaan siirtää kävelykadun keskivaiheille. Kiinteä esiintymislava houkuttelisi esiintyjiä. Kun vehreillä puilla ja istutuksilla somistettavan kadun varrelle ilmestyvät jäätelökioskit sekä ravintoloiden terassit, saadaan tiivis ja viihtyisä, elämää täynnä oleva pääkatu ja ydinkeskusta. Autottomat keskustat ovat erittäin toimivia erityisesti silloin, kun alueen reunalla on suuri parkkipaikka, jonka laidalla on laadukas ruokakauppa. Ihmiset saapuvat päivittäisostoksille keskustaan, ja samalla viettävät siellä aikaansa eri palveluita käyttäen. Välikadun muuttaminen kävelykaduksi ei huononna autoliikennettä. Välikatua ei tarvita ajoväyläksi Härkitien ja Välimäenkadun välille. Etäisyydet ovat pieniä, ja toimivia reittejä on muitakin, kuten Tuuliharjunkatu, Poutuntie ja Nokianvaltatie. Välimäenkatu itsekin kohtaa Härkitien. Ajo Välikadun rakennuksiin onnistuu Tuuliharjunkadun ja nykyisen torin alueen kautta. Nokialaisten kannattaa tehdä ekskursioita kaupunkeihin, jotka ovat päättäneet muuttaa ydinkeskustansa autottomiksi. Miten arki toimii kuntalaisten mielestä, ja miten autottomiin keskustoihin ylipäätään suhtaudutaan? Entä tuovatko talvet haasteita? Trendi on selvästi kuitenkin autottomaan suuntaan.