Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Nokian moottoritien päässä oleva liikenteen pullonkaula saa tekohengitystä – Ruuhkat lievittyvät

Vaitinaron risteyksen ja siten koko Tampereen Paasikiventien liikenneruuhkiin voi tulla helpotusta piankin. Pirkanmaan ely-keskus suunnittelee kolmatta kaistaa Paasikiventielle, Uittotunnelilta Lielahteen johtavan Enqvistinkadun risteykseen asti. Se antaisi Vaitinaron risteyksen ruuhkiin ensiapua ennen kuin risteys joskus tulevaisuudessa saa eritasoliittymän. Kolmannen kaistan ansiosta Paasikiventie imisi paremmin liikennettä Tampereen keskustasta Lielahden ja Ylöjärven suuntaan. – Kolmas kaista ei poista tarvetta Vaitinaron eritasoliittymän rakentamiseen, mutta on tarpeellista tekohengitystä. Kaista ei ratkaisisi ruuhkia, mutta helpottaisi niitä, sanoo Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandell . Lisäkaistalle arvioitu hintalappu on kolme miljoonaa, Vaitinaron eritasoliittymän rakentamisen arvioidaan maksavan noin 40 miljoonaa. Rahaa ei vielä ole Pirkanmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jarkko Peurala kertoo, että kaistan suunnittelun aloituskokous pidetään jo lähiviikkoina ja suunnitelman on määrä valmistua lokakuussa. Jos ely-keskus löytää rakentamiseen rahat, kolmatta kaistaa päästään rakentamaan ensi vuoden kesällä. – Aikeessa on kaikki muu hyvää, mutta rahaa siihen ei vielä ole, Ari Vandell Tampereen kaupungilta sanoo. Koska Paasikiventie on osa valtatie 12:ta ja siis valtion tieverkkoa, lisäkaistan rakentamisen maksaa ely-keskus. Ruuhkia tiedossa Nykyinen ajorata-alue on Paasikiventiellä melko leveä, joten Jarkko Peuralan mukaan tietä ei tarvitse lisäkaistaa varten leventää kovin paljon lisää. – Liikennehäiriötä rakentamisesta totta kai tulee jonkin verran, mutta kaistaa tehdään paljolti nykyisten ajoratojen ulkopuolella. Voi olla, että toinen ajokaista Ylöjärven suuntaan joudutaan ajoittain sulkemaan. ”Ei tarvittaisi kuin yksi kuorma-auto peruuttelemaan, niin siinä seisoisi Tampereen raitiotieliikenne.” Vaitinaron lisäkaistan lisäksi Paasikiventietä aiotaan myös Tampereen Santalahdessa leventää ja siirtää. Tie muutetaan Santalahdessa noin 300 metrin matkalla 6-kaistaiseksi ruuhkien vähentämiseksi ja siirretään 5–7 metriä Näsijärveä kohti raitiotien vuoksi. Nämä muutokset tehdään samalla, jos raitiotien toinen vaihe rakennetaan Pyynikintorilta Lentävänniemeen vuodesta 2021 lähtien. Ratikasta tulee täsmällinen Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen kertoo, että Paasikiventien siirtämisen ansiosta Rantatiellä saadaan eroteltua ratikka omalle väylälleen, erilleen ajoneuvoliikenteestä. – Näin ratikan liikenne saadaan täsmälliseksi ja aikataulut pitäviksi. Rantatie on Santalahden uuden kaupunginosan keskeinen katu. Jos ratikka kulkisi muun liikenteen seassa, olisi riski, että sen aikataulu pettäisi. Ei tarvittaisi kuin yksi kuorma-auto peruuttelemaan, niin siinä seisoisi Tampereen raitiotieliikenne. Alustavan arvion mukaan Paasikiventien siirto ja leventäminen maksavat noin kolme miljoonaa. Tietäväisen mukaan Tampereen kaupunki maksaa kuluista yli puolet.