Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Projektiarkkitehti vastaa lukijan mielipiteeseen Viholan rakentamisesta – ”Alueesta suunnitellaan viihtyisää ja edustavaa asuinaluetta”

Nokian Uutisten mielipidekirjoituksessa 21.8. ihmeteltiin Nokian Viholaan suunnitellun rakentamisen määrää ja liikenteen sujuvuutta alueella. Toisin kuin kirjoittaja ennustaa alueesta suunnitellaan viihtyisää ja edustavaa asuinaluetta oikeaa Etelä-Nokian käyntikorttia niin kuin Tampereen parhaimmat rantakorttelit Ratinassa tai Tampellassa mutta jopa puolta väljemmin. Nokian kaupunki osallistuu parhaillaan Pirkanmaan ELY-keskuksessa teetettävään selvitykseen ja suunnitteluun Valtatie 12 muuttamiseksi nelikaistaiseksi Viholassa. Samassa yhteydessä on tarkoitus kehittää Putaanvirran suun liittymää Viholankadulle ja Nuijamiestentielle. Asemakaavaluonnoksessa on tilavaraus kiertoliittymälle Viholankadun ja Paratiisikadun liittymässä. Näin varaudutaan yleiseen liikenteen kasvuun, josta osa tulisi Edenin uudelta kerrostaloalueelta Kirjoittaja ehdottaa kiertoliittymää, mutta valtio on tienpitäjänä hiljattain linjannut, että valtateille ei enää rakenneta taajamien kohdalle kiertoliittymiä. Kirjoittaja on huolestunut pysäköintipaikkojen riittävyydestä Viholassa. Suunnitelmassa esitetyt pysäköintialueet on mitoitettu kaupunginvaltuuston hyväksymän normin mukaan, joka keskustan ulkopuolella on asumiselle 1 autopaikka jokaista 60 kerrosneliömetriä kohti. Se on lähes sama kuin aiempi 1,2 autopaikkaa asuntoa kohti, kun kerrostalojen keskipinta-ala asuntoa kohti oli 70 m2. Vanhalla normilla nykyinen suuntaus pienempiin asuntoihin olisi voinut johtaa siihen, että autopaikoista olisi ylitarjontaa. Liiallinen autopaikkavaade vähentää rakennusliikkeiden kiinnostusta investointeihin, mikä taas hidastaa kaupungin kehitystä. Tavoite ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi edellyttää henkilöautoilun vähenemistä. Rakentajat eivät aluetta tule puhdistamaan, vaan nykyiset maanomistajat eli kaupunki ja hotellikiinteistön omistaja. Rakentajille tontit myydään puhtaina Nokian kaupunginvaltuuston hyväksymän maapoliittisen ohjelman linjauksen mukaisesti. Upofloorin tehdasalueella ja Nokian kumin kaatopaikka-alueella Rounionkadun ja Tanhuankadun kulmauksessa ovat Nokia Oyj ja Hartwall kiinteistöt oy jo omat maansa puhdistaneet ennen tonttien myymistä rakentajille. Helsingin ja Tampereen tapauksia ei voi tähän verrata koska niissä kaatopaikkoja ei oltu puhdistettu ja poistettu ennen rakentamista. Mitä tulee alueella olevaan frisbeegolf-rataan, niin se on saanut olla siellä yksityisen kiinteistönomistajan toimesta. Nyt maanomistaja on nähnyt tarpeen muuttaa alueen käyttöä. Se on heidän oikeutensa. Harvat vanhat asukkaat ovat oikeasti olleet siinä uskossa, että alue säilyisi ennallaan avoimena. Viimeistään Virran varren kiinteistöjen rakentamisen yhteydessä heille on valjennut, että tämäkin alue tulee jossain aikataulussa rakentumaan kaupungin kehittymisen myötä. On ymmärrettävää, että sitä vastustetaan, mutta kaupunki kehittyy ja rakentaminen taajaman keskellä oleville joutomaille on viisaampaa kuin kaupunkirakenteen laajentaminen koskemattomaan luontoon. Ehdotus Yrittäjäkadun teollisuuskorttelin kehittämisestä on hyvä, mutta alue on yksityisessä omistuksessa. Niin kauan kuin heille nykyinen toiminta on kannattavaa, ei kaupungilla ole tarvetta puuttua kaavoituksella heidän liiketoimintaansa koska se vaarantaisi olemassa olevia työpaikkoja. Kirjoittaja on Nokian kaupungin projektiarkkitehti.