Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Lukiolaisen Josefiina Lehdon ajotaito karttuu vanhempien kanssa Nokian teillä autoillessa – ”Voin opetella ajamista hitaammin ja tarkemmin kuin ajokoulussa”

Mari Lehto , 42, näkee opetusluvan hyvänä puolena sen, että oppilas saa enemmän ajotunteja ja -mahdollisuuksia kuin autokoulussa. Opetusluvalla opettaminen on myös hieman edullisempaa. Perhe on hakenut erityislupaa, jotta tytär Josefiina Lehto saisi ajokortin 17-vuotiaana. – Hänellä on koulu Tampereella, koripallotreenit Pälkäneellä ja lisäksi hän tekee lapsenvahdin töitä. Ajokortti helpottaisi arkea todella paljon, Mari Lehto kertoo. Perhe asuu Taka-Lauttalassa Nokialla. Josefiina on suorittanut aiemmin mopokortin, ja on ratin takana aina kun se on mahdollista. Hän kuvailee opetusluvalla ajamista rennommaksi kuin hän oletti. – Asioita voi opetella paljon hitaammin ja tarkemmin. Voin viettää vaikka kaksi tuntia jonkun tietyn asian parissa, eikä kaikkea tarvitse opetella kerralla. Se on tosi kivaa. Äiti ja tytär kertovat pyrkivänsä siihen, että Josefiina pääsee ratin taakse lähes päivittäin. Äidin ja tyttären yhteisajo on heidän mukaansa sujunut yllättävän hyvin. – Miehelläni Tonilla on päävastuu opetuksesta. He käyvät yhdessä parin tunnin ajeluilla. Vielä ei ole mennyt hermo. Istuin kerran takapenkillä, kun Josefiinan isä opetti häntä, ja olin positiivisesti yllättynyt siitä, että yhteinen sävel löytyi. – Kyllä iskällä on mennyt hermo – Mutta hyvin hän on hillinnyt itsensä, Mari Lehto hymyilee. Hyviä kokemuksia opetusluvista Josefiinan ja Marin tuttavapiiriin kuuluu paljon opetusluvalla ajavia, niin oppilaita kuin vanhempia. Kokemukset ovat olleet positiivisia molemmilla puolilla. – Parhaat kaverini ovat harjoitelleet opetusluvalla viime vuodesta lähtien. Kaikki ovat sanoneet, että on tosi kätevää, kun pääsee ajamaan niin paljon kuin haluaa. Monet ovat toisillekin kavereille suositelleet opetuslupaa, Josefiina kertoo. – Hyviä kokemuksia olen kuullut. Aina ensimmäisen ajotunnin jälkeen ajattelee, että ajokortti on pitkän matkan päässä, vaikka takana olisi mopokortti. On niin eri asia ajaa mopolla kuin autolla. Hyvin on kaikilla mennyt. Kun saa paljon ajokokemusta, sitä on paljon valmiimpi inssin aikaan, Mari kertoo. Inssiin toivottavasti lokakuussa Josefiina myöntää, että ensimmäinen ajokerta jännitti todella paljon. Varsinkin liikkeellelähtö ja ratin riittävä kääntäminen ovat aiheuttaneet haasteita. – Samaan aikaan täytyy pitää silmällä niin montaa asiaa. Välillä tuntuu, että en osaa hahmottaa kaikkea. Skootterilla ratin kääntäminen on helppoa, joten tuli vähän shokkina, miten paljon rattia täytyy autossa kääntää. Kun lähdin ajamaan pihasta ensimmäisen kerran, meinasin ottaa naapurin postilaatikot mukaan. Nyt kyllä osaan sen jo paljon paremmin, Josefiina kertoo. Mari suhtautuu kuitenkin optimistisesti tyttären opintopolkuun. Hänen mukaansa Nokia on hyvä paikka ajamisen opetteluun. – Olemme harjoitelleet vasta viikon, mutta nyt jo huomaa, että Josefiina ottaa hyvin huomioon suojatiet ja muut tienkäyttäjät. Kyllä se sieltä lähtee hahmottumaan. Tänään ajoimme ensimmäistä kertaa keskustan alueella. Täällä on paljon liikenneympyröitä sekä tasa-arvoisia risteyksiä. – Pääsin ajamaan ensimmäisistä liikennevaloista, Josefiina lisää. Perhe suunnittelee ajokokeeseen osallistumista sen mukaan, miten tyttären ajotaito kehittyy. Mari toivoo, että Josefiinalla olisi ajokortti lokakuussa. Myös Josefiina uskoo, että kunhan ajotunteja on joka viikko, parin kuukauden päästä hän on valmis inssiin. – Mutta menee varmaan loka-marraskuun taitteeseen, sillä erityisluvan saamisen jono on noin kolme kuukautta. Parin kuukauden päästä on luultavasti ajotunteja tarpeeksi alla. Omien rajojen ja taitotason tunteminen on tärkeää Mari Lehto kokee itsensä ihan hyväksi ajajaksi, ja on aina pitänyt ajamisesta. Hän haluaa opettaa Josefiinalle itsetuntemusta liikenteessä. – Olen aina ajanut paljon. Nuorena oli intoa hypätä lumisateessakin auton rattiin. Töiden puolesta olen ajanut paljon. Haluaisin välittää Josefiinalle sellaisen asenteen liikenteessä, että omat rajat ja taitotaso pitää tuntea, eikä ikinä tarvitse ajaa lujempaa kuin uskaltaa tai osaa. Tyhmäily pois liikenteestä, niin kaikki pysyy kunnossa. Josefiina ei usko, että aikoo hankkia omaa autoa ainakaan heti ajokortin saamisen jälkeen. – Ajattelin opiskeluiden takia asua vielä pari vuotta kotona, ja uskon, että saan käyttää äidin autoa. Jos molemmat vanhemmat tarvitsevat autoa koko ajan, siinä vaiheessa alan katsella omaa kulkuneuvoa. Mersu on Mari Lehdon suosikkimerkki, vaikka nainen ajaakin Kialla. Samalla linjalla on myös tytär. Josefiinaa jännittää moottoritielle siirtyminen, vaikka siihen on vielä aikaa. – Siellä täytyy ajaa niin nopeasti ja tarkkailla niin montaa asiaa esimerkiksi ohittaessa. – Isäsi saa hoitaa sen opetuksen, Mari hymyilee. Opetusluvalla lisätunnit ovat joskus tarpeen Tällä hetkellä noin kolmasosa Nokian Autokoulu I Driven oppilaista suorittaa ajokorttia opetusluvalla. He osallistuvat autokoululla riskientunnistamiskoulutukseen sekä EAS-koulutukseen, johon kuuluu kaksi tuntia arvioivaa ajoa, pimeänajo, liukasajo ja neljä tuntia teoriaopetusta. Opetuslupien määrä on autokoulun omistaja Jari Välimäen mukaan ollut nousussa. – Vuonna 2018 uusittu ajokorttilaki helpotti opetusluvan saamista. Opettajan ei tarvitse suorittaa teoriakoetta eikä muutoskatsastaa opetusauton jarrupoljinta, Välimäki kertoo. Välimäki myöntää, että puutteellinen kotiopetus näkyy toisinaan arvioivassa ajossa. – Opettajan täytyy sekä osata ajaa autolla että tuntea liikennesäännöt, ja asenteen tulee olla kohdillaan. Oma asenne ajamiseen heijastuu monesti oppilaaseenkin. Toisaalta opetusluvalla opetettaessa ajotunteja kertyy paljon, kun oppilas ajaa kauppa- ja kyläreissut. – Kun opetin omat lapseni ajamaan, minulle jäi mieleen se, miten kiva oli jutella nuoren kanssa liikenteessä. Se on erilaista yhteistä aikaa kuin kotiaskareet töiden jälkeen. I Drivellä henkilöautokortin suorittaminen maksaa 949 euroa. Hintaan kuuluu 10 tuntia yksilöllistä ajo-opetusta liikenteessä opettajan kanssa, mutta myös muita koulutuksen osia. – Ajotuntien lisäksi hinta sisältää riskientunnistamiskoulutuksen sekä EAS-koulutuksen eli ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutuksen, mikäli suoritettava ajokortti on henkilön ensimmäinen. Opiskelija saa myös tunnukset kattavaan materiaalipankkiin, jossa voi harjoitella teoriakoetta varten. Vaikka kuljettajaopetusta voi hankkia myös opetusluvalla, pakollinen EAS-koulutus ja riskientunnistamiskoulutus tulee käydä autokoulussa tai viranomaisen hyväksymällä kouluttajalla. Näiden koulutusten hinta on yhteensä 339 euroa. Muitakin kuluja on. – Opetuslupalaiselle aiheutuu kuluja opetuslupahakemuksesta, teoriamateriaalin hankinnasta ja polkimien hankkimisesta ja asentamisesta. Usein kuluja aiheutuu myös ajoneuvon vuokrasta, sillä omaa autoa ei välttämättä hyväksytä ajokokeeseen polkimien virheellisen asennuksen vuoksi. – Kokemuksesta voin sanoa, että monesti opetuslupalainen joutuu turvautumaan maksullisiin lisätunteihin autokoulussa puutteellisen ajotaidon kohentamiseksi.