Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Ikääntyneiden kuntosalikurssille osallistuvat arvioivat pitkän iän salaisuutta: "Villit lapset, jotka vievät joka paikkaan”

Nokian kaupungin liikuntapalveluiden järjestämällä kuntosalikurssilla saa ohjausta harjoitteluun. Salilla käyminen on myös sosiaalinen tapahtuma. Ikä tuo muutoksia meille kaikille. Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän alamme nähdä muutoksia itsessämme ja läheisissämme. On tutkittu, että liikunta hidastaa iän tuomia uudistuksia. Se muun muassa edistää terveyttä ja toimintakykyä, pitää yllä lihasvoimaa, kestävyyttä ja luuston vahvuutta kuormittamalla sitä sekä parantaa unen laatua. Nokian kaupungin liikuntapalveluiden järjestämä kuntosalikurssi aloittelijoille on suunnattu saliharjoittelun vasta-alkajille ja harjoittelusta kiinnostuneille ikääntyneille. Kurssi sisältää harjoitusohjelman suunnittelun yhdessä liikunnanohjaajan kanssa, laitteiden käyttöopastuksen sekä ohjauksen turvalliseen harjoitteluun oman kuntotason mukaisesti. Liikunnan avulla jaksaa paremmin 75-vuotias Arja Virtanen on aloittanut kurssin omien sanojensa mukaan siksi, että pysyisi pystyssä vielä kymmenenkin vuoden päästä. – Lihaskunnon takia käyn täällä. Jalkani leikattiin viime vuonna ja käynkin siksi, että saan lihakset kuntoon, että ne tukevat polvia. Arjan liikkumishistoria on kirjava. Lapsena hän harrasti kaikkea, mitä eteen tuli. Sitten tuli omia lapsia ja liikuntaan tuli pieni paussi. Nyt lapset ja lapsenlapset kehottavat liikkumaan. Arjalla ei ole sen kummempaa tavoitetta kuin lihaskunnon ylläpitäminen. – Lempilaitteeni on tuo, missä harjoitetaan koukistaja- ja ojentajalihaksia. Kaikki ovat oikeastaan ihan yhtäläisiä, varsinkin sitten, kun oppii kaikkien kanssa pelaamaan. Arja huomaa jaksavansa paremmin arjessa kuntosalikäyntien ja muun liikunnan jälkeen. Siihen vaikuttaa niin moni asia. – Totta kai täältä kuntosalilta saa niin hyvät lihakset, ainakin toivon mukaan, hymyilee Arja. Toive pitää kaikki liikuntalajit mukana Sisko Ylinen kertoo, että vesiliikunnassa tai jumpassa ei tule samalla tavalla sitä lihaskuntoa, joten salilla pitäisi vain käydä. – Tämä ei ole ollenkaan niin mielenkiintoista kuin esimerkiksi joku pilates. Vuosikymmenten aikana useamman kerran olen aloittanut kuntosaliharjoittelun, mutta se ei koskaan ole tuntunut omalta. Täällä nyt kuitenkin taas olen. Uskotaan siihen sitten, naurahtaa Sisko. Ryhmät ovat aina mukavia ja tällä kertaa Siskosta erityisen mukavaa on, että saa ohjausta. – Kun on useampia rajoitteita, niin on hyvä saada ohjausta, ettei tee väärin. 70-vuotiaan Siskon liikuntahistoriasta löytyy muun muassa lenkkeilyä, hiihtämistä ja uimista. Useamman vuoden ajan aktiivisesti vesijuoksussa käynyt Sisko toteaa, että vaikka kuntosali ei olekaan hänen juttunsa, niin hän ymmärtää, että se tekee varsinkin lihaksille hyvää. – Pilates on sellainen, josta todella tykkään! Se on tosi hyvä tukilihaksille. Siskon tavoite on se, että kaikki liikuntalajit pysyisivät mukana ja kuuluisivat arkeen, eivätkä jäisi iän myötä pois. ”Vuosikymmenten aikana useamman kerran olen aloittanut kuntosaliharjoittelun, mutta se ei koskaan ole tuntunut omalta. Täällä nyt kuitenkin taas olen.” – Tuntuu hyvältä kiertää kaikki laitteet kuntosalilla. Pääasia on, kun tiedostaa, mikä laite mihinkin lihakseen vaikuttaa. Täällä kun kierretään, niin koetan aina katsoa, että tulisi kaikille lihaksille liikettä. Alkuun kipeytyivät lihakset kuntosaliharjoittelun jälkeen ja se on jo Siskon mielestä hyvä saavutus. – Ne kipeytyvät ja paranevat ja sitten taas saa pidempiä sarjoja tehtyä seuraavalla kertaa. Menossa olevalla kurssilla on kuusi kuntoilijaa. Ikähaarukka heillä on seitsemänkymmenen molemmin puolin. Viisi minuuttia harjoittelun alkamisesta kaikki ovat jo löytäneet omat paikkansa ja läpikäyvät liikkeitä kuin vanhat tekijät. Sosiaalista kuntoilua Olavi Kivelä , 71, kertoo käyvänsä salilla, koska kertomansa mukaan alkaa rapistua. Varsinaista liikkumishistoriaa hänellä ei ole, mutta kuntosalilla hän on käynyt eläkeläisryhmän kanssa kolmisen vuotta. Olavin mukaan sitä ei tosin voi kuntoiluksi sanoa, vaan se on enemmän sosiaalista. – Tavoitteena on, että pysyisi edes vähän tällaisessa kunnossa kuin nyt on. Se voi tosin olla haasteellista pitkän ajan kuluessa. Kohtalaisen hyvässä kunnossa olen muuten, kun ei mitään sairauksia ole. Olavi toteaa, että on huomannut pikkuisen muutoksen salin aloittamisen jälkeen, mutta ei mitään suurta. Hän aikoo jatkaa salilla käymistä vielä, kun kurssi päättyy. Tämänkaltaiset ryhmät ovat ohjaajien mukaan tärkeitä, koska on paljon ikääntyneitä, jotka eivät ole kuntosaliharjoittelua harrastaneet. Pitkän iän salaisuus Kun kysyn Arjalta pitkän iän salaisuutta, hän toteaa nauraen, ettei vielä suinkaan pitkäikäinen ole. – Vartoo nyt kymmenen vuotta vielä, hän nauraa, mutta pohtii kuitenkin, josko pitkän iän syynä olisi villit lapset, jotka vievät joka paikkaan. Olavi kertoo hänen pitkän ikänsä salaisuuden olevan geenit. – En ole ikinä kauheasti kuntoillut, mutta syön ihan kohtalaisen terveellisesti. Äiti oli 92 vuotta ennen lähtöänsä, eli on minulla siihen vielä aikaa. Siskokin ihmettelee, että onko tämä nyt vielä edes pitkä ikä. Pitkän iän salaisuus näyttää kuitenkin löytyvän hetken mietinnän jälkeen. – Arjessa hyvinvoipaa elämää, sitä se on. Silloin kun arki on elämän juhlaa. Mitä enemmän liikuntaa on tutkittu, sitä useammin on tultu samaan johtopäätökseen: liikunta ylläpitää terveyttä ja tätä kautta kykyä suoriutua arjen askareista. Ja näiden pitkäikäisten kuntosalikävijöiden esimerkillä pääsee jo pitkälle. Hyvin pitkälle. Lähde: www.ukkinstituutti.fi