Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Siuron Koski-Teatterissa nähdään kesällä seitsemän rohkeaa naista muuttamassa maailmaa

Rohkeus syntyy pienistä askelista. Ehkä niitä on ensin vain yksi, eikä se vielä riitä muuttamaan maailmaa. Mutta ehkä se saa jonkun seuraamaan perässä. Siuron Koski-Teatterin kesän näytelmässä rohkeutta käsitellään monella eri tavalla. Tim Firthin kirjoittama Kalenteritytöt on tarina Anniesta, joka menettää miehensä Johnin syövälle. Annie päättää yhdessä kuuden ystävänsä kanssa tehdä lahjoituksen syöpäsairaalalle, ja kerätä rahat sitä varten kalenterin avulla. Mutta millaisen kalenterin? – Näytelmä kertoo siitä, miten yhden ihmisen rohkeus tarttuu ja saa toisetkin uskaltamaan tehdä jotain, ja lopulta nämä pienet teot mittaavat myös heidän ihmisyytensä ja persoonansa, sanoo näytelmän ohjaaja Kyösti Kallio . Ammattilaisen ohjauksessa Millaisen kalenterin, totta tosiaan, ystävät tekevät? Rohkean, viettelevän, mutta aidon – oman näköisensä. He luovat teatterin, joka on yhtä aikaa hilpeän hauska ja kipeän koskettava, ja jossa jokainen uskaltaa lopulta olla juuri sellainen, kuin on. Mutta miten tällaisen näytelmän voi rakentaa, miten näytellään rohkeuden löytyminen? Koski-Teatterin näyttelijät ovat jälleen kerran joutuneet laittamaan itsensä likoon uusilla tavoilla. Tai ehkä he ovat saaneet laittaa itsensä likoon, etsiä itse omaa rohkeuttaan ja omia rajojaan turvallisessa ystäväporukassa. Jos viime vuoden Ulvovassa Myllärissä työryhmä harjoitteli muun muassa mutapainia, tänä vuonna he ovat viettäneet aikaa burleskitaiteilija Olivia Rougen opissa. Sillä ammattilaiselta saa parhaat eväät niihin kahteen asiaan, mitä näytelmässä tarvitaan. Rohkeuteen ja itsevarmuuteen. Rohkeutta tarvitaan, jotta näyttelijä uskaltaa paljastaa oman viettelykykynsä ja näyttää itsestään tiettyjä puolia. Itsevarmuutta tarvitaan, jotta näyttelijä pystyy unohtamaan omat virheet ja sen, mitä yleisö mahtaa ajatella. – Vaatii taitoa kiinnittää yleisön huomio siihen, mihin halutaan. Siksi on tärkeää, että näyttelijä omaksuu myös esittämänsä roolin maneerien lisäksi lukutaidon yleisöön, ja ne oppii parhaiten ammattilaiselta, Kallio jatkaa. Uusi näkökulma Kalenteritytöt on tullut vuosien varrella tutuksi useammankin suomalaisen teatterin näyttämöltä, mutta koska Siurossa on tunnetusti eri meininki, tänä kesänä nähtävänä versiona se on ainutlaatuinen. Kallio kertoo halunneensa tuoda sovituksellaan näytelmää lähemmäs nykyaikaa ja sitä ajatusmaailmaa, missä kehopositiivisuus ja ihmisten erilaisuuden hyväksyminen on arkipäivää. Niinpä hän kirjoitti näytelmän uusiksi, otti yhteyttä oikeudet omistavaan Miramaxiin ja sai sieltä muutoksilleen vihreää valoa. – Suomalaiselle yleisölle ei välttämättä avaudu esimerkiksi brittiläinen ylä- ja alaluokan välinen kuilu, sillä täällä kuilut ovat aina olleet enemmän sukupuolten ja niiden varaan rakentuneiden, syvään juurtuneiden käsitysten välillä. Pohdin sitäkin, miten Englantiin sijoittuva puhepainotteinen näytelmä saadaan laskeutumaan meille, mutta kiitos näyttelijöiden, se onnistui oikein hyvin. Tiiviiksi hioutuneet Saadakseen näytelmästä uskottavan Kallio on halunnut kääntää huomion näytelmän ystäväporukkaan ja niihin ihastuttaviin ja vihastuttaviin persooniin, joita hahmokavalkadi pitää sisällään. Hän sanoo nähneensä jo viime kesän näytelmää ohjatessaan, että Kalenteritytöt on tälle ryhmälle se sopiva seuraava pykälä. – Tällaisessa rohkeiden tunnelmien luottamusnäytelmässä tietyt haasteet sopivat tietyille henkilöille kuin nenä päähän. Roolitus osui aivan nappiin, ja on ollut ilo seurata porukan hioutumista yhteen ja sitä, miten hauskaa meillä on yhdessä. Uskon, että se välittyy myös katsojille.